شناسهٔ خبر: 173801 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

پیشرفت ۷۶ درصدی پروژه لایروبی حوضچه بندر انزلی و آبراهه‌های تالابی

بندر انزلی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از پیشرفت ۷۶ درصدی پروژه لایروبی حوضچه بندر و آبراهه‌های تالاب انزلی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی بنادر و دریانوردی استان گیلان حسین یونسی اظهار کرد: با توجه به روند کاهشی تغییرات تراز آب دریای خزر در یک دهه گذشته و نرخ بالای رسوب‌گذاری جریانات آبی وارده از تالاب انزلی به محدوده آبی بندر، پروژه‌های لایروبی متعددی برای ایجاد و حفظ عمق ایمن حوضچه‌های آرامش و کانال دسترسی بندر انزلی با هدف رفع محدودیت‌های پذیرش همه کشتی‌های طرح دریای خزر در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان قرار گرفته است.

یونسی تصریح کرد: یکی از پروژه‌های یاد شده، انجام لایروبی نگهداری در قالب قرارداد پنج‌ساله لایروبی حوزه شمال (از بندر انزلی تا بندر امیرآباد) با ظرفیت حجمی سالانه، یک میلیون و ۲۴۰ هزار متر مکعب است که سهم بنادر گیلان به ویژه انزلی از ظرفیت مذکور، لایروبی با حجم ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار متر مکعب در سال تعیین شده است.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر با تداوم روند کاهشی سطح آب دریای خزر، کاهش عمق آبراه‌های تالاب انزلی و تشدید ورود رسوبات از تالاب به حوضچه بندر و البته در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای ایمن سازی تردد شناورهای تفریحی و کمک به احیای تالاب با اخذ اعتبارات سازمانی بالغ بر هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال نسبت به اجرای پروژه لایروبی دیگری با حجم ۸۰۷ هزار متر مکعب از مرداد ماه سال ۱۴۰۲ اقدام کرده است.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان پروژه مذکور در محدوده عملیاتی حوضچه بندر (حد فاصل پل غازیان تا فاصله ۷۰۰ متری آن) به شدت تحت تأثیر از رسوبات تالابی وارده است و هم اکنون از پیشرفت فیزیکی حدود ۱۰۰ درصد برخوردار است. در بخش تالابی پروژه، تعمیق آبراه اتصال نهنگ روگا به پیر بازار روگا، بخشی از رودخانه نهنگ روگا و آبراه قدیمی دسترسی به پهنه شماره ۲ اجرا شده و لایروبی بخش‌هایی از رودخانه پیربازار روگا و آبراه آشکال چیکه نیز هم اکنون در حال انجام است.

وی تصریح کرد: برای فازهای آتی پروژه حاضر لای برداری بخش‌هایی از رودخانه سوسر روگا، شنبه بازار روگا و آبراه ادریسیان در نظر گرفته شده و به طور کلی بخش تالابی پروژه دارای پیشرفت ۶۲ درصدی و برای کل پروژه پیشرفت ۷۶ درصدی حاصل شده است.

یونسی گفت: با توجه به پیش بینی روند کاهشی تراز آب دریای خزر در سالهای آتی و متعاقب آن افزایش نیاز به لای برداری در حوزه‌های آبی استحفاظی، پروژه لایروبی مکمل نیز با حجم ۶ میلیون مترمکعب برای بنادر شمالی در بازه زمانی پنج ساله از سوی سازمان بنادر و دریانوردی هدف گذاری گردیده تا اثرات سوء کاهش تراز آب دریای خزر بر ایمنی حوضچه‌ها و آبراهه‌های کشتیرانی بنادر شمالی به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: سیاست این اداره کل در خصوص تداوم روند کنونی کاهش تراز آب دریای خزر و رخداد عدم توجیه اقتصادی لایروبی در حوضچه قدیم بندر انزلی با ۱۰ پست اسکله، ساخت سه پست اسکله جدید در حوضچه جدید الاحداث این مجتمع بندری خواهد بود. چراکه حوضچه جدید این بندر واقع در ضلع شرقی با عمق حداقلی پنج متر دارای نرخ رسوب‌گذاری بسیار کمی بوده و محدودیتی برای تردد کشتی‌های طرح دریای خزر در حوضچه مذکور به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

گفتنی است؛ مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگ‌ترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه‌ترین بنادر ایران و از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بنادر شمال کشور است که با قرار گرفتن در گذر تجاری بین‌المللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا (به‌عنوان یکی از مسیرهای مهم عبوری برای حمل و نقل انواع محموله‌های تجاری و شخصی شناخته می‌شود) و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.